
När man stickat andra framstycket på Umma top börjar man förstå var man håller på med.

Mitt ena framstycke (det som ligger utanpå) får en avvikande färg. När jag köpte El Linio för många år sedan hade jag flerfärgsstickning i tanken (kanske en Misurina) men så blev det inte. Jag tror att garnet räcker oavsett om jag stickar hela toppen i en färg eller två, men nu blir det två bara för att jag kan.

För att kunna prova valde jag att göra halskanten innan jag fortsatte att sticka kropp.

Halsen kantas med en I-snodd/I-cord. Det var lite pilligt att plocka upp genom ibland ett och ibland två lager stickat och lingarnet döljer ingenting.

När jag väl var igång fortsatte jag med ena ärmhålet som även det kantas med I-snodd/I-cord. Man kan tydligt se hur kanten håller ihop och stabiliserar rätstickningen på ett bra sätt.

Så jag kantade även ärmhål två. Nu är det ”bara” rätstickning i ganska många varv, fram och tillbaka.



