Veckans projekt v25/2026

Detta projekt har legat på projektlistan sedan start.

Jag började att virka denna påse redan 2007 när Maria Gullberg höll kurs i butiken och jag fortsatte virka på den under fler kurser men jag lyckades inte slutföra den. Tor inte detta projekt blir klart i år heller. Vet inte riktigt vad jag ska ha påsen till och har därmed tappat farten. Ett tag var tanken att ha den till Yogamattan (men då är det långt kvar till bra storlek), men sedan dess har jag slutat Yoga. Fast man vet aldrig, helt plötsligt kommer kanske ett virksug.

Sommarlätt

Idag släpper Milla mönstret till Saga trekvart.

Min Saga har varit färdigstickad ett tag.

Saga är skir, stickad på grova stickor i dubbel mohair.

Jag har förlängt min Saga något jämfört med beskrivningen så det gick åt lite mer än 50+50 gram garn (hon väger dock precis 100 g, mycket konstigt), här finns bild på det garn jag stickat i.

Saga passar perfekt som ett värmande lager över sommarklänningen när kvällsbrisen kommer.

Vi fotograferade vid vattnet på Öland.

Lång och vild sjal

Den intarsiastickade sjalen i garn från Cindercilla och Fingerborg blev riktigt lång och svårfotograferad.

Den upptog halva lägenheten när den skulle torka. Eftersom den är rätstickad lät jag bli att spänna ut den, lade bara ut en i en bra form.

Såhär blev i alla fall mönstret, den sista lilla trekanten var inte alls planerad, men det blev färgat garn över fast jag vände och började minska vid tråden som markerade mitten.

Vi försökte fotografera den vilda sjalen en blåsig dag på söder

Sjalen gjorde verkligen bara som den ville.

Inget samarbete över huvud taget.

Till slut så,

men bäst att knyta.

Sen fick den sitta på under resten av promenaden.

Det gick bara inte

Jag kunde inte låta bli. För att lugna mej (dämpa min exaltion) gjorde jag en provlapp i det fina egenspunna garnet, men det räckte inte.

Jag var bara tvungen att börja sticka. Stickar västen Bris av Lotta Löthgren ur boken Ön och skogen och det börjar så bra. Kul och engagerande stickning speciellt som jag valt att börja med 1:a storleken och siktar på storlek 3. Stickar på 3,75 mm och har hittills använt 50 g av garnet vilket gör att jag är nästan säker på att det skall räcka.

Så användbar

3:e gången gillt blev kanterna på koftan Lilli bra, är så nöjd med att jag repade upp.

Knapparna, som kommer från Sthlm knit company, har jag beundrat länge och äntligen kom det perfekta projektet.

Lilli är klar, tänk att efsingar kan bli något så fint och användbart.

Koftan väger 200 g och varje efsing vägde bara några gram så jag har fått öva att ”spit splice” en hel del (men är ganska bra på att göra osynliga skarvar).

Att en kortärmad kofta kan kännas så användbar.

Passar perfekt på promenaden i ett försommarvackert Stickholm.

Och vit, jag som ytterst sällan använder vitt, måste kanske omvärdera det.