Det blev ingen UFOstickning denna vecka, det blev ett helt nytt projekt istället (ingen är väl förvånad, i alla fall inte jag:-)). Funderade lite fram & tillbaka på att göra ett eget mönster istället för stjärnorna. Kanske hjärtan som Tove funderar på eller blommor (och annat) som Eva stickat, sedan tittade jag på min lilla tummetott och bestämde mig för att använda beskrivningens stjärnor och är helt nöjd med det. Marika har planerat bra så det blir få ställen där man behöver binda garnet vilket underlättar stickandet.
Har inte lärt mig mönstret utantill, men det funkar bra att bara slänga en blick på diagrammet i början av varje varv. Vilsam julstickning mao. Jag stickar i ett lite grövre garn, Garnstudios nya Lima (stickor 5mm), och får därmed en lite kraftigare sjal, men inte så kraftig man kan tro av stickstorleken. Sjalen blir helt fantastiskt gosig. Gillar Lima på samma sätt som jag gillar Nepal.
Detta var årets sista UFO, får se hur det blir nästa år, för UFOn finns det fortfarande gott om (i lådorna bredvid korgen ligger lite större projekt). Är det fler som har UFOn kvar och vill UFOsticka nästa år? Finns det kanske något nytt sätt att få fart i UFOkorgen? Det blir ju lättare att komma vidare med peppning…
Det var meningen att det skulle bli en stor och fin trekantssjal (om det går att läsa mer
Vad kunde passa bättre än att tag i projektet just nu när
Det känns skönt att bli av med ett projekt som inte känns bra och bara ligger där och irriterar.
Det bästa med att titta i denna påse var att jag hittade stickmarkörerna jag köpte i Japan…som jag letat.. Att leta är en omfattande aktivitet för mej just nu, började städa bland mina grejer och har flyttat på saker som jag nu bara inte kan hitta. Verkar som man skall akta sig för att städa…
Avmaskningen gick snabbt och jag tycker, till skillnad från många, att blockning (fukta och spänna upp) av sjalar är roligt.
Det är så häftigt att se hur maskorna rätar ut sig och hur mönstret framträder på ett helt annat sätt.
Här får ju också det handmålade garnet ett helt annat utseende, det blir mycket vackrare tycker jag.
Sjalen är inte SÅ stor, men går tack vare den halvcirkelformen att både bära som en cape
och knuten kring halsen.